Rijdende VR-truck wekt enthousiasme voor techniek en bouw bij jongeren
In een tijd waarin Nederland kampt met een tekort van bijna 400.000 woningen en een verouderde infrastructuur, zoeken bedrijven in de bouw- en installatiesector naar creatieve manieren om jongeren te interesseren voor techniek. TBI Praktijkfonds en The Brink Agency slaan de handen ineen om dat op een unieke manier te doen: met een mobiele VR-experience die leerlingen midden in de wereld van bouwen en infrastructuur plaatst. De speciaal ingerichte vrachtwagen rijdt langs scholen in het hele land en brengt de toekomst van techniek letterlijk tot leven.
Van idee naar impact
“De techniek-, bouw- en infrasector is een cruciale pijler van Nederland, maar kampt met een steeds grotere instroomproblematiek,” zegt Simon Koop, Creative Director van The Brink Agency. “Toen Carlo Teunissen van TBI Praktijkfonds bij ons aanklopte, stond de ambitie al vast: een rijdende VR-ervaring die jongeren laat kennismaken met de wereld van bouwen en techniek. Onze taak was om dat idee te vertalen naar iets wat niet voelt als een les, maar als een beleving die blijft hangen.”
The Brink Agency ontwikkelde een meeslepende, schaalbare VR-ervaring waarin leerlingen zich onderdompelen in de toekomst van infrastructuur, van tunnels en bouwplaatsen tot bruggen en duurzame woningen. Wat de ervaring echt bijzonder maakt, is de interactieve opzet: leerlingen nemen deel aan scenario’s met echte cases, gamification-elementen en uitdagingen die doen denken aan een escape room.
“Het draait om meer dan alleen kijken,” aldus Koop. “Kinderen moeten zelf ontdekken, nadenken en voelen hoe hun creativiteit impact kan hebben. Dat maakt het niet alleen leerzaam, maar onvergetelijk.”
De roadshow: elke dag een ontdekkingsreis
De vrachtwagen rijdt van school naar school. Zodra hij het plein oprijdt, verzamelen nieuwsgierige leerlingen zich rondom het voertuig. Binnen stappen ze één voor één een nieuwe wereld in. “Ze kijken met grote ogen, lachen, stellen vragen,” vertelt Koop. “Het is niet ongewoon dat er op één dag wel 300 leerlingen deelnemen aan de ervaring.”
Docenten zijn vaak verrast door het effect. “We hebben onze leerlingen nog nooit zo geïnteresseerd in techniek gezien,” vertelde een leerkracht na afloop.
Tastbare verandering
Naar verwachting nemen het komende jaar meer dan 15.000 kinderen, verdeeld over meer dan 50 scholen, deel aan het project. Volgens TBI Praktijkfonds zijn de eerste resultaten veelbelovend. “Jongeren die na de VR-sessie zeggen: ‘Ik wist niet dat ik dit kon’ of ‘Ik wil later ingenieur worden’, dat is de echte winst,” zegt Carlo Teunissen van TBI Praktijkfonds.
Vooruitblik
De samenwerking tussen TBI Praktijkfonds en The Brink Agency krijgt een vervolg. Naast de rijdende truck worden tientallen VR-headsets ingezet bij evenementen, beurzen en partneractiviteiten. Ook binnen TBI zelf gaat de ervaring op tour, zodat medewerkers kunnen meemaken wat jongeren beleven.
“We laten kinderen niet alleen de toekomst van infrastructuur zien, we helpen hen zich er deel van te voelen,” besluit Koop.