Nieuwsplatform voor de installatiebranche

Terug naar overzicht
IT20250521 Rensa
Project

Manuel is digitale collega van de installateur

In de installatietechniek komt steeds meer AI (Artificial Intelligence), robotisering en industrialisatie kijken die de branche ingrijpend veranderen. Het is nu de tijd om daar op in te spelen met innovatieve producten, zoals het team van softwarebedrijf Metis AI doet. „We hebben AI-assistent Manuel in het leven geroepen, die fungeert als de digitale collega van de installateur. Hij maakt alle technologie op het gebied van installatietechniek eenvoudig toegankelijk voor de installateur”, zegt Boris van Ast, één van de oprichters van Metis AI.

„Manuel is een innovatief product voor de traditionele markt”, vervolgt Van Ast. „Manuel knows the manual. We willen de brug van praktijk naar kennis zo simpel mogelijk maken. Met Manuel helpen we de installateur zodat hij eenvoudig gebruik kan maken van de nieuwste technologie. Manuel geeft meteen de goede instructies en helpt de installateur stap voor stap bij alle werkzaamheden aan een cv-ketel of een warmtepomp. Hij hoeft geen collega of leverancier meer te bellen, maar hij heeft alle benodigde informatie direct beschikbaar op zijn telefoon of tablet.” Het team van Metis AI heeft zelf de software gemaakt voor Manuel. De installateur kan vragen stellen aan Manuel. Als ze tijdens hun werkzaamheden op locatie een vraag hebben, dan sturen ze hem een appje. „Manuel weet al heel veel, maar hij leert nog steeds bij”, zegt Van Ast. „Wij leren van de installateurs. Die hun kennis, ervaringen en informatie toevoegen aan Manuel.”

Moeilijk om alles te weten
Manuel is er om de installateur te helpen bij het efficiënter werken om zo tijd te besparen. „Veel leveranciers van installatieproducten werken met verschillende typeplaatjes, knipperende lampjes of foutcodes”, legt Van Ast uit. „Het wordt voor monteurs steeds moeilijker om alles te weten. Het is complex om alles op te zoeken of allerlei cursussen volgen. Omdat apparaten steeds complexer worden is het voor monteurs steeds lastiger om het juiste antwoord ter plekke te vinden.

„Manuel knows the manual. Met Manuel helpen we de installateur zodat hij eenvoudig gebruik kan maken van de nieuwste technologie.”

Als een installateur tegen een probleem aanloopt gaat hij bellen met collega’s, leveranciers of zoekt informatie in handleidingen of online. Dat is niet de snelste manier om informatie te verkrijgen. AI kan helpen om dit te versnellen. Met Manuel neem je je collega dagelijks mee naar elke klus. Je bent nooit alleen. Het is heel fijn dat je hem een vraag kunt stellen als je het zelf even niet weet. Het mooie van Manuel is dat je door kunt vragen. Hij helpt de installateur stap voor stap door een proces. De installateur heeft Manuel via WhatsApp op zijn mobiel, tablet of desktop. Ook de telefoniste heeft Manuel openstaan op haar bureaublad. Zij kan meteen aan Manuel vragen hoe hij denkt over een bepaald probleem.”

Handleiding is leidend
De handleiding is wel leidend. We leveren alleen betrouwbare informatie die gecheckt is. In de handleiding staat de wetgeving en de fabrikantvoorschriften. Die zijn leidend en moeten gevolgd worden. Wij zorgen ervoor dat de informatie beschikbaar is en dat je ermee kunt praten. We geven Manuel betrouwbare informatie en kennis van handleidingen. Doordat installateurs gebruikmaken van Manuel en hun feedback en kennis achterlaten, wordt Manuel steeds slimmer. Alles wordt gevalideerd. Manuel is zelflerend. We willen dit samen met de sector doen.” Bovendien kunnen AI en robotisering vergrijzing en het tekort aan goed opgeleid personeel aanpakken. Door AI kan de kennis van ervaren medewerkers (die met pensioen gaan) worden behouden.

Het team
Manuel is 2 december live gegaan. Metis AI is in feite de moeder van Manuel. Hier staat een heel enthousiast team van jonge ondernemers achter. Dat zijn Boris van Ast (23), zijn broer Tim van Ast (25) en hun vrienden Niels Peters (21) Hakan Öz (27). Boris kwam Hakan tegen en ze raakten aan de praat. Het bleek dat ze ideeën deelden.

„Veel leveranciers van installatieproducten werken met verschillende typeplaatjes, knipperende lampjes of foutcodes. Het wordt voor monteurs steeds moeilijker om alles te weten.”

Hakan komt oorspronkelijk uit Turkije, maar verhuisde naar Oekraïne. Hij studeerde daar wiskunde en geneeskunde en had een agency om appartementen aan studenten te koppelen in Kiev. Door de oorlog kwam hij in Groenlo terecht. Ze hebben elkaar via een gemeenschappelijke vriend leren kennen. Hakan verhuisde naar Spanje en dit jaar kwam hij weer terug naar Nederland om mee te helpen bouwen aan Manuel. Niels startte met Boris en Tim 3,5 jaar geleden het marketingbureau Metis Digital. „Niels is bij ons komen werken en zo is de samenwerking gegroeid”, geeft Van Ast aan. „Hij heeft de promotievideo gemaakt.” Boris heeft de opleiding commercieel medewerker gedaan op Graafschap college in Doetinchem. Daarna heeft hij vakman ondernemerschap niveau 4 gedaan. Toen hij als commercieel medewerker werkte, is hij ook al voor zichzelf begonnen met de verkoop en e-commerce. En Tim heeft finance & control gestudeerd bij het Saxion in Enschede.

Vraag uit de markt
Via Sander Berendsen, innovatiedocent van het Graafschap College kwamen Boris en Tim in contact met Iginio Voorhorst, voorzitter van SHII (smart hub incubator industry) bij innovatiecentrum Civon in Ulft. „Twee jaar geleden kwam ChatGPT uit”, zegt Van Ast. „Niet normaal wat allemaal kan met AI. We hebben veel kennis die we opgedaan hebben met anderen gedeeld, zoals met Civon-leerlingen, gemeentes en tijdens workshops en events.

„In de installatietechniek is het steeds moeilijker om aan gekwalificeerd personeel te komen.”

We maakten nieuwe dingen voor verschillende branches. Toen kwam de vraag uit de markt of we iets voor de installatiebranche konden beteken. Het was tijd om voor één richting te kiezen en we hebben voor de installatiebranche gekozen. In de installatietechniek is het steeds moeilijker om aan gekwalificeerd personeel te komen en techniek wordt steeds complexer. Nieuwbouwprojecten worden vaak opgeleverd zonder onderhoudscontract. Als dan bijvoorbeeld de warmtepomp een storing geeft, komen de problemen. Wie heeft de kennis om dat op te lossen? Hier biedt Manuel de helpende hand. Als we met Manuel op deze manier een steentje kunnen bijdragen om de installateur te ondersteunen, is dat mooi.”

Scholing blijft belangrijk
Het wil niet zeggen dat Manuel nu alle scholing en handleidingen vervangt. „Het is goed om bij te blijven met (bij)scholen, maar bij een examen is Manuel een mooie tool”, aldus Van Ast. „Als je voor een apparaat staat en je weet iets niet meer dan biedt Manuel uitkomst. Hij geeft je die zekerheid zodat je met een gerust gevoel kwaliteit kunt leveren. Dat is wel zo handig. We willen dit samen doen met de branche. We willen met zoveel mogelijk partijen samenwerken die mee willen doen. We hopen dat we het verschil kunnen maken.”

Proefperiode
Installateurs kunnen via de website manuel.chat een gratis account aanmaken om te chatten met Manuel. Tijdens de proefperiode van twee weken kunnen ze manuel.chat onbeperkt gebruiken. Als het bevalt, kunnen ze hun leidinggevende vragen om een (bedrijfs)account aan te schaffen. Dit account is gekoppeld aan het telefoonnummer van de installateur.

Tekst: Carla van der Meer

Ook interessant