Nieuwsplatform voor de installatiebranche

Terug naar overzicht
EMST20181107 300
Project
29 januari 2019

Kwaliteit vraagt om kwaliteit!

Bakkerij Vreugdenhil in Maasdijk: misschien wel de meest bekende bakker in ons land. Niet alleen een 3-sterren bakker maar ook winnaar van vele prijzen. Door een toenemende groei was meer werkruimte nodig maar wilde men ook de algehele productiecapaciteit verhogen. Een paar jaar geleden ontstonden de eerste plannen voor een verbouwing. Zo’n anderhalf jaar geleden werd fysiek begonnen met wat je zonder moeite een bijzondere metamorfose mag noemen.

De bestaande bakkerswinkel is 2x zo groot geworden (250 m2), ook is er alles aan gedaan om de intieme sfeer in de winkel te behouden. En dat is uitstekend gelukt. De winkel kent een aantal compartimenten met een heel open structuur en tevens hebben de klanten vrij zicht op de productie. De vernieuwde bakkerij werd, na maanden van breken, bouwen en installeren, in september heropend. Tijdens de verbouwing is de winkel niet dicht geweest en dat was op zich al een kunststukje. En dat geldt zeker ook voor het installatietechnische deel van de bakkerij. Technische Unie , Oventrop en Hespa Installatietechniek gingen er mee aan de slag en dat leidde tot een resultaat waar alle betrokkenen trots op mogen zijn.

Bijzonder project

We praten in meerdere opzichten over een bijzonder project. Martijn Heskes, van Hespa Installatietechniek: “Wij doen vooral bijzondere projecten, zeg maar niet het alledaagse. Nou, dit is er ook één. Ook al omdat wij tijdens het proces steeds zaken moesten aanpassen en bijstellen. Goed luisteren naar de wensen van de opdrachtgever om er voor te zorgen dat het optimale rendement, op meerdere fronten, wordt gehaald. En daar zijn we goed in geslaagd.

“Het gaat om een duurzame complexe installatie waarmee zo efficiënt mogelijk gewerkt kan worden.”

Dat komt omdat wij vanaf het begin met alle partijen, waaronder Technische Unie en Oventrop en uiteraard de opdrachtgever zelf, goed hebben kunnen samenwerken. Teamwork in alle opzichten, waarbij het woord kwaliteit met hoofdletters is geschreven. In deze bakkerij draait alles om kwaliteit, dat spat er vanaf. Een geweldige uitdaging.” Ruud Noorlander, vertegenwoordiger Technische Unie Den Haag Westland, onderschrijft de woorden van Martijn Heskes: “Belangrijk was het bijeenbrengen van partijen die het installatietechnische deel voor hun rekening zouden nemen. Vervolgens meedenken over praktische toepassingen als het gaat om zaken als energie en duurzaamheid. Om vervolgens gedurende het proces de juiste keuzes te kunnen maken. En daar heeft mijn collega Ronald Scholtes als klimaatspecialist ook het nodige aan bijgedragen. Evenals Hespa en Oventrop, partijen waarmee je het maximale eruit haalt.”

Communiceren

Als we praten over verwarming, koelen, de warmwatervoorziening dan krijg je te maken met diverse installaties met veel verschillende componenten die, uiteraard allemaal kwalitatief hoogwaardig moeten zijn, maar ook met elkaar moeten communiceren. Regeltechnisch moet het natuurlijk wel kloppen.

“De restwarmte van de ovens, en die is heel behoorlijk, wordt niet naar buiten afgevoerd maar hergebruikt.”

Dennis van den Pol, van Oventrop: “Laten we wel zijn, dit is geen standaardverhaal. Er is een bewuste keuze gemaakt om zoveel mogelijk producten/componenten van 1 leverancier te betrekken. Enerzijds omdat je dan de mogelijkheid hebt om alles goed op elkaar af te stemmen en anderzijds omdat je één aanspreekpunt hebt. In dit geval komt vrijwel alles via Oventrop. Het gaat om een duurzame complexe installatie waarmee zo efficiënt mogelijk gewerkt kan worden. Ook voor ons een hele uitdaging, maar ik denk dat we daar goed in zijn geslaagd, mede door de prettige samenwerking. Kwaliteit en vertrouwen zijn leidende begrippen in dit verhaal. Kijk, het gaat niet meer om het leveren van een of meer producten. Een totaaloplossing bieden, daar draait het om en dat is hier gebeurd.”

Restwarmte

Slim omgaan met energie: je ziet het hier door het hele pand. We geven een voorbeeld: de restwarmte van de ovens, en die is heel behoorlijk, wordt niet naar buiten afgevoerd maar hergebruikt. Zowel voor de warmwatervoorziening, als de (ontharde) watervoorziening voor de complete productie van het brood en de rijskasten maar ook voor de volledige verwarming van het hele gebouw inclusief het woonhuis dat naast de winkel staat.

Trots

Op alle terreinen is gestreefd naar perfectie zoals dat onlosmakelijk met de bakkerij Vreugdenhil is verbonden. Gerard Vreugdenhil, en uiteraard ook de rest van de familie en de medewerkers, zijn zeer blij met het resultaat. “Er is anderhalf jaar keihard gewerkt maar er staat dan ook wel iets waar we echt heel trots op zijn. Hier kunnen we mee de toekomst in. Ook ik wil benadrukken dat het resultaat vooral tot stand is gekomen dankzij constructief overleg en het vermogen om vooral te denken in oplossingen. Wij zijn er blij mee en onze klanten ook, dat hebben we inmiddels wel gemerkt.”

Ook interessant