De metamorfose naar allround techneut
Tweedeling
De klassieke tweedeling tussen de installateur en de storings- en onderhoudsmonteur veroorzaakt een kenniskloof tussen twee groepen technici. Ik denk dat deze tweedeling voornamelijk is gekomen door de vroegere lts, mts en hts. Op de lts leerde je alleen het installatiedeel. De mts’er kon ook storing- en onderhoudsservice verlenen en de hts was echt voor het ontwerpen. Tegenwoordig is dit onderscheid niet meer zo duidelijk. De wereld van de installatie en die van service en onderhoud versmelt steeds meer met elkaar. Dit heeft een belangrijke aanwijsbare oorzaak. De crisis heeft installatiebedrijven gedwongen om meer te doen met minder. Bezuinigingen stapelen zich op. Mede hierom is de roep om allround opgeleide technici sterker geworden. Daarnaast worden installatiebedrijven ook gedwongen om de twee werelden te laten versmelten. Ze zien namelijk dat de kwaliteit van installeren omhoog gaat als een installateur meer kan dan alleen het plaatsen van een installatie. Een belangrijk issue in de drukbevolkte wereld van installatiebedrijven.
Tekort aan technici
In veel branches een probleem: het nijpende tekort aan vakbekwame technici. Veel bedrijven zien het tekort nog helemaal niet aankomen. Het is nog niet voelbaar genoeg. Maar toch blijft het een simpele rekensom. De vergrijzing staat voor de deur en de toevoer van jonge pas afgestudeerde technici beperkt zich tot het minimum. Dat tekort gaat er dus echt wel komen. Door ervoor te zorgen dat het takenpakket van de installateur wordt uitgebreid, ben je het tekort aan technici al snel een stapje voor. Regeren is vooruitzien.
De transformatie naar allrounder
De noodzaak is dringend om installateurs allround te maken, maar ook uitdagend. Want hoe krijg je als installatiebedrijf bestaande techneuten allround? Bijscholen is het geheime ingrediënt. Het bestaande personeel is nu vaak nog opgeleid met één specialisme, terwijl opkomende technici opgeleid zijn met een breder takenpakket. Door installateurs een opleiding, cursus of training te laten volgen worden zij allround. Hierdoor zijn ze in staat om hun horizon te verbreden en krijgen ze meer inzicht. Van te voren bijvoorbeeld kunnen vragen waarom een klep zo is gemonteerd en niet zo, kan achteraf een hoop problemen voorkomen.
“De klassieke tweedeling tussen de installateur en de storings- en onderhoudsmonteur veroorzaakt een kenniskloof tussen twee groepen technici.”
Maar het hebben van allrounders in dienst zorgt ook voor een aantal positieve neveneffecten. Er wordt in de eerste plaats effectiever gewerkt. Daarnaast gaat de kwaliteit van installeren omhoog als de installateur meer kan dan alleen het plaatsen van een installatie. Bovendien draagt allround inzetbaarheid bij aan de bedrijfsvoering. Wanneer installateurs zich bijvoorbeeld focussen op eenvoudige storing- en onderhoudstaken, krijgen onderhoud- en servicemonteurs meer tijd voor de core business. Zij kunnen zich gaan bezig houden met complexere storingen en zaken als planning. Met de juiste bijscholing worden techneuten allround en kan de organisatie zich profileren als een echt kwaliteitsbedrijf.
De allround techneut
Maar hoe ziet de allround installateur er dan uit? De installateur van de toekomst is er één die met twee benen in twee werelden staat. Hij kijkt vaak verder dan zijn neus lang is en is van meerdere markten thuis. Hij kan zowel installaties aanleggen, maar doet ook service en onderhoud. Hij bekijkt schema’s vanaf een hoger niveau en geeft vooraf aan wanneer de installatie op een andere manier effectiever kan werken. Naast technische kennis beschikt de allround techneut over een goede dosis motivatie en betrokkenheid. Het is een technisch talent van onschatbare waarde en een kloppend hart van de organisatie.
“De wereld van de installatie en die van service en onderhoud versmelt steeds meer met elkaar.”
De voordelen van een allround installateur zijn zo groot, dat meer en meer installatiebedrijven aan het kijken zijn naar de mogelijkheden binnen het bedrijf. Personeel moet klaar gestoomd worden voor de toekomst. Al met al is investeren in kennis en kunde noodzakelijk om de concurrentie een stapje voor te blijven. Personeel moet klaargestoomd worden voor een tijdperk waarin allround inzetbaarheid centraal staat. Alleen dan is de toekomst van het installatiebedrijf in de drukbevolkte installatiebranche zeker te stellen.