Celsis opent experience center voor koel- en klimaattechniek
In een sector die kampt met een nijpend tekort aan vakmensen, zet koel- en klimaatspecialist Celsis een mooie stap: een gloednieuw experience center in Apeldoorn. Hier kunnen installateurs niet alleen kennismaken met de nieuwste technieken, maar deze ook daadwerkelijk zelf ervaren. Geen lesbanken, maar praktijkwanden, werkende installaties en directe toepassing van opgedane kennis.
,,We willen dat installateurs doen, zien en ervaren,” zegt directeur Edwin Ernste. ,,Een traditioneel klaslokaal schiet tekort in deze tijd van snel veranderende techniek. In ons experience center combineren we kennisdeling met beleving.”
Het experience center, dat dit najaar officieel zijn deuren opent, vormt het hart van de nieuwe opleidingsaanpak van Celsis. Hier draait het om praktijkgericht trainen, met onder meer een wand vol meet- en regeltechniek, diverse werkende koel- en klimaatsystemen, en interactieve oefenopstellingen.
Ramon Koster, manager klimaattechniek bij Celsis: ,,Installateurs kunnen hier leren hoe ze storingen herkennen, foutcodes uitlezen en zelf diagnoses stellen. Daarnaast leren ze meer over onze producten en hoe ze de voordelen daarvan overtuigend kunnen overbrengen.”
De opleidingsdagen zijn bedoeld voor klanten van Celsis, maar ook zelfstandige installateurs kunnen zich aanmelden. ,,Het moet niet alleen leerzaam zijn, maar ook een prettige dag”, zegt Teun te Loo, marketingmanager bij Celsis. ,,De cursisten gaan naar huis met concrete kennis en ervaring. Uiteindelijk is de cursusdag tweeledig: de deelnemers leren hoe onze producten werken, maar ook waarin onze producten zich onderscheiden van de rest.”
‘’Is het gereedschap stevig en ligt het lekker in de hand? Is de kwaliteit goed? Hoe ziet de airco eruit en hoeveel geluid produceert het? Dat kun je online of in een catalogus niet ervaren.’’
Nieuwe showroom
Het motto van Celsis, Warm.Koud.Geregeld., prijkt in opvallende oranje letters op diverse plekken in het pand in Apeldoorn. Ook in de eveneens nieuwe showroom, die in dezelfde ruimte als het experience center is gevestigd. Hier krijgen klanten een beleving en gevoel bij de producten en diensten van Celsis. Producten in werking spreken tenslotte tot de verbeelding. Een aantal leveranciers krijgt een eigen wand waarin ze hun nieuwste producten kunnen etaleren. ,,We merken dat onze klanten het prettig vinden om iets echt te zien en vast te houden”, zegt Te Loo. ,,Is het gereedschap stevig en ligt het lekker in de hand? Is de kwaliteit goed? Hoe ziet de airco eruit en hoeveel geluid produceert het? Dat kun je online of in een catalogus niet ervaren.”
De branche staat voor veel uitdagingen: de koel- en klimaattechniek wordt steeds breder en complexer, de krapte op de arbeidsmarkt, duurzaamheidsvraagstukken, netcongesties en geopolitieke spanningen. ,,Dat zijn grote en belangrijke vraagstukken”, zegt Ernste. ,,Die we alleen samen kunnen oplossen. Ik pleit dan ook voor meer samenwerkingen, in plaats van verzuild denken. De bouwsector, installateurs, distributeurs, vakverenigingen, maar ook de politiek zouden veel meer moeten samenwerken om tot oplossingen te komen. Als Celsis willen we de focus veel meer leggen op kennis delen. Alleen samen komen we verder.”
Mensen kopen van mensen
Graag onderstreept Ernste de kracht van Celsis: ,,We zijn no-nonsense en voelen ons oprecht betrokken bij de uitdagingen van onze klanten en denken mee. Mensen kopen van mensen. Dat betekent dat wij altijd de beste oplossing vinden voor elke uitdaging, dat zit in ons dna.” Koster vult aan: ,,Celsis positioneert zich steeds nadrukkelijker als kennispartner. We denken mee met installateurs en kijken verder dan de vraag. Vraagt iemand om een single-split airco? Dan onderzoeken we of een multi- split kostentechnisch niet gunstiger is. Altijd in het belang van de klant.”
‘’De installateur ziet ons dan ook als kennispartner, een expert die altijd met een oplossing komt.’’
Zo denken installateurs regelmatig mee over nieuwe producten. ,,Zij weten waar behoefte aan is”, zegt Koster. ,,De installateur ziet ons dan ook als kennispartner, een expert die altijd met een oplossing komt.”
Celsis is onderdeel van het wereldwijde Beijer Ref AB, met 70 dochterondernemingen in Europa, Azië-Pacific en Afrika. Vanuit Apeldoorn bedient Celsis de Nederlandse markt.
Met een team van 45 medewerkers biedt het bedrijf een compleet aanbod: van koudemiddelen en componenten tot warmtepompen, chillers en airco’s. Via een uitgebreide catalogus en webshop levert Celsis uitsluitend aan installateurs. ,,Wij willen hen ontzorgen,” zegt Koster. ,,Zodat zij kunnen doen waar ze goed in zijn: installeren, onderhouden en repareren.”
Met het experience center speelt Celsis in op de behoefte aan actuele, praktijkgerichte scholing in een branche die snel verandert. ,,Koel- en klimaattechniek wordt breder, complexer en belangrijker,” stelt Ernste. ,,Met ons experience center investeren we in partnerships en vakmanschap. Zodat installateurs niet alleen bijblijven, maar vooroplopen.”