Beveja met ventilatoren op volle kracht vooruit
Het waren drie pittige jaren voor Bart-Jan en Nathalie Jansen. Hun bedrijf Beveja stond aan de rand van de afgrond. Maar nu kijken ze weer met trots vooruit.
In een openhartig en met emoties geladen gesprek vertelt het tweetal hoe het kwam en wat ze hebben gedaan om het familiebedrijf te redden. Beveja 2.0 bestaat uit drie personen. Bart-Jan en Nathalie werken vanuit huis. Het magazijn aan de Industrieweg in Waalwijk hebben ze niet meer. Voor een kleine resterende voorraad huren ze een ruimte bij een bedrijf waarmee ze samenwerken. Voor de magazijnwerkzaamheden hebben ze nog één personeelslid parttime in dienst.
Toen Bart-Jan het bedrijf in 2019 van zijn vader overnam, werkten er zeven mensen. Zijn vader ging op dat moment met pensioen, vertelt Bart-Jan. ‘Hij klapte van de ene op de andere dag zijn laptop dicht en zei: ‘Zo, dat was het, nu mag jij het doen’. Mijn moeder bleef wel, voor de administratie en het personeel. Zij kon het niet loslaten.’ Het echtpaar Jansen richtte het bedrijf in 1982 op en maakte het groot. Zoon Bart-Jan groeide ermee op, werkte eerst bij andere bedrijven maar besloot uiteindelijk te gaan voor de installatietechniek en met name de ventilatoren.
‘Beveja handelt nog steeds in de beste ventilatoren die er zijn, het neusje van de zalm’
Vreemde zaken
Na verloop van tijd begonnen hem in het bedrijf wat vreemde zaken op te vallen. Hij dook in de administratie en ontdekte dat het zijn moeder boven het hoofd was gegroeid. Vlak daarna, in november 2022, overleed ze vrij plotseling. Ze was 72. Het bedrijf bleek in zwaar weer te zitten en Bart-Jan en Nathalie stonden voor de keuze: failliet gaan of het bedrijf proberen te redden. ‘We hebben ervoor gekozen de schouders eronder te zetten. Dat heeft geleid tot de nodige veranderingen. We zijn teruggegaan naar de basis. Gelukkig hebben we nog steeds dezelfde klanten voor de ventilatoren die we verkopen, daar zijn we heel blij mee.' Ook het personeel ging ervoor. Maar uiteindelijk namen de werknemers toch andere beslissingen. ‘Daar hebben wij alle begrip voor, wij konden hen geen zekerheden bieden. Het is goed zoals het nu is.’
Opschoonjaar
2023 werd het opschoonjaar. Het bedrijf was niet meer gezond en is door Bart-Jan en Nathalie 25 keer binnenste buiten gekeerd om het te genezen. De spiro-tak is verkocht. Beveja handelt niet meer in luchtkanalen en spiraalbuizen. Alleen nog in ventilatoren. En dan wel in de beste die er zijn, waaronder die van Karl Klein, waar Beveja al veertig jaar in handelt. ‘De Rolls Royce onder de ventilatoren, echt het neusje van de zalm’, stelt Bart-Jan. ‘Ze zijn hittebestendig tot 1200 graden Celsius en kunnen daarmee bijna elke Atex-zone aan. Dat wil zeggen dat ze ook in explosiegevaarlijke ruimtes geplaatst kunnen worden.’ Zo is Jansen een oplossing aan het ontwikkelen voor Defensie, om de afzuiging van kerosineopslag passend te maken.
Kleinschalig opereren
Hij vliegt voor zijn klanten. ‘Ik kom ter plaatse om op locatie te kijken en advies te geven als ze willen, ik breng een deel van de zendingen zelf weg en in noodgevallen leveren we ook de toebehoren. Desnoods stap ik zelf in de auto en rijd ik met het materiaal naar de klant. Dat kunnen we nu weer doen omdat we kleinschalig opereren. We zijn heel flexibel.’
Beveja verkoopt dicht bij huis, dat wil zeggen in Nederland, maar de ventilatoren gaan de hele wereld over in de machines die door de klanten gebouwd worden. Die klanten zitten vooral in de scheeps- en jachtenbouw.
Waarom de spiro-tak is verkocht? Bart-Jan vertelt: ‘Daar is veel opslag voor nodig. Je moet buizen op voorraad hebben met een diameter van 80 tot 450, in wel tien verschillende maten. En ook elke bocht en elk verloopstuk. Daar stond twee man personeel op. Bovendien zaten er steeds lagere marges op. Die markt is niet meer voor ons. Een van de problemen in het bedrijf was het voorraadbeheer. Bij een computerconversie was iets fout gegaan en bleek het niet meer te managen. We werken nu samen met een leverancier voor de spiro.’
Toen Bart-Jan in 2022 merkte dat het haperde in het bedrijf, vroeg hij zijn vrouw Nathalie, die op dat moment bij meubelzaak Goossens werkte, om hem te komen helpen. ‘Zij is een ster in verkopen’, zegt hij met een brede glimlach. ‘Zo’n verkoper had ik nodig. Haar baas was niet blij dat ik haar wegkaapte.’
‘We moesten ons ego opzij zetten en dat doet soms zeer, maar we hebben het gefikst’
Geen tijd voor rouw
Nathalie was amper aan de slag in het familiebedrijf, toen moeder Jansen overleed. Daarop vroeg Bart-Jan haar de administratie over te nemen. Haar hulp was onontbeerlijk. Zeker toen vier maanden na zijn moeder ook zijn vader overleed. Hij was 78, had longkanker en dementie en heeft niet meegekregen dat het niet goed ging met het bedrijf dat hij eigenhandig had opgebouwd.
Voor rouw was geen tijd. Ze maakten werkweken van zestig tot tachtig uur. Zoontje Julian, inmiddels 9 jaar, werd er gek van. Dat vinden ze het meest pijnlijk, dat ze hem niet de aandacht hebben kunnen geven die ze wilden.
Bart-Jan en Nathalie vullen elkaar aan en vormen samen een super team. Hun relatie is alleen maar sterker geworden door wat ze hebben meegemaakt met het bedrijf. Als de een het even niet trekt, neemt de ander het over. Op het moment dat alles weer op de rit stond, stortte Nathalie in. Ze was een half jaar uit de running. Nu werkt ze twee dagen voor Beveja en is ze een bedrijf voor zichzelf aan het opstarten, een nieuwe passie. Ze geeft salestrainingen, waarbij ze erop is gericht mensen met elkaar in verbinding te brengen.
‘Bedrijven die werken met targets en doelen, slaan de klant vaak over. Terwijl je het beste verkoopt als je echt luistert naar de klant’, zegt ze. ‘Dat is iets wat wij niet meer willen: zo groot worden dat je de controle verliest.’
Bedrijfsnaam koesteren
Bart-Jan voegt eraan toe: ‘We hebben een miljoenenbedrijf omgebouwd. Daarvoor moet je je ego wel even opzij zetten. Dat doet soms zeer. Maar we hebben het gewoon gefikst.’
Nathalie: ‘Het heeft ons doen inzien hoe we ons leven willen leiden. We kiezen er bewust voor te genieten van het leven. Zijn ouders hebben dat te weinig gedaan.’
Nu kijken ze weer vooruit. Mét het vertrouwen van de bank. Beveja kan bijna elke ventilator leveren die de klant nodig heeft; industrieel, axiaal of centrifugaal. De Jansens koesteren de bedrijfsnaam. Het begon als een samentrekking van Benzing Ventilatoren Jansen. Die ventilatoren bestaan allang niet meer. Maar Be kan ook afkomen van Bert of Beter. De naam is bekend en stond altijd voor kwaliteit en service. Persoonlijk contact. En dat blijft zo.