Wettelijke certificering maakt cv-ketels veiliger

Geplaatst op 29 mei 2019 door Redactie

Wonen en werken wordt veiliger dankzij de wettelijke certificering voor verwarmingsbedrijven, waarmee de Tweede Kamer gisteren heeft ingestemd. Vanaf januari 2021 mogen alleen gecertificeerde bedrijven met vakbekwame monteurs nog werkzaamheden verrichten aan cv-ketels, geisers en gashaarden. Techniek Nederland is tevreden met het besluit, omdat het een belangrijke stap is naar minder ongevallen met cv-ketels. In 2015 bleek uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat koolmonoxide bij cv-ketels onnodig veel slachtoffers eist.

Voorzitter Doekle Terpstra: "Elk jaar is er een aantal ongevallen met cv-ketels te betreuren als gevolg van koolmonoxide. Techniek Nederland heeft in 2015, na de publicatie van het rapport van de Onderzoeksraad, meteen haar maatschappelijke verantwoordelijkheid genomen. Wij pleiten al jaren voor een wettelijk verplichte certificering voor cv-bedrijven. We zijn blij dat de Tweede Kamer daar nu mee heeft ingestemd. Ieder slachtoffer is er één te veel."

Overgangstermijn

De wetswijziging gaat januari 2020 in. Tijdens de overgangstermijn van een jaar, die dan begint, helpt Techniek Nederland monteurs om te voldoen aan de nieuwe vakbekwaamheidseisen. Daarvoor zijn binnenkort een online-zelftoets en een theorie- en praktijkexamen beschikbaar. De installatie- en servicebedrijven krijgen ondersteuning van Techniek Nederland bij het certificeringsproces.

Kaf van het koren scheiden

Terpstra: "Vanaf januari 2021 ben je als bedrijf in overtreding wanneer je niet over het vereiste certificaat beschikt en tóch werkzaamheden aan cv-ketels uitvoert. Consumenten kunnen op een website van de overheid vinden welke bedrijven gecertificeerd zijn. Zo scheiden we het kaf van het koren en weet de consument zeker dat hij met een vakbekwame cv-installateur te maken heeft."

MKB-toets

Voor Techniek Nederland stelt veiligheid voorop. Tegelijkertijd vindt de brancheorganisatie dat de wettelijke certificering óók haalbaar en betaalbaar moet zijn voor mkb’ers en zzp’ers in de installatiebranche. Terpstra: "Die verzekering hebben we niet gekregen van de minister. Mede op ons aandringen hebben VVD en CDA gevraagd om een MKB-toets. Die moet onafhankelijk vaststellen of de kosten en de regeldruk niet disproportioneel hoog zijn." De MKB-toets zorgt er naar verwachting wel voor dat de invoering van de wetswijziging enige vertraging oploopt.

Aanpassing Woningwet

Na drie jaar evalueert de overheid wat het effect van de wet is op de veiligheid van cv-ketels, de regeldruk en kosten voor bedrijven en consumenten. De nieuwe regels worden opgenomen in een wijziging van de Woningwet. Later dit jaar volgt de concrete uitwerking in een Algemene Maatregel van Bestuur die wordt aangewezen in het Bouwbesluit. De Eerste Kamer spreekt zich dit najaar nog uit over de wetswijziging.

Bron: Techniek Nederland


Reacties

Ham

13 juni 2019 om 09.56 uur

Het lijkt me goed om inderdaad ook meer verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het gastoestel te leggen. Om te zorgen dat die wordt gestimuleerd zich een beetje te verdiepen in wat een deugdelijke en veilige installatie is. Want anders kiezen ze voor een partij die op de lijst staat met gecertificeerde bedrijven. Zonder dat dat echt garandeert dat de uiteindelijke monteur die er staat het ook echt goed doet. Zal de nieuwe norm specifiek op CV installaties van toepassing zijn? Of op alle toestellen met een rookgas afvoer (boilers, hogedrukreinigers, pallet kachels, houtkachels, geisers etc.)?

Marco

5 juni 2019 om 18.58 uur

Met stijgende verbazing lees ik de reacties hier op dit artikel. Wat mij hier wel vaker opvalt is dat men zich altijd op de borst klopt van WIJ zijn vakbekwame installateurs en als iets fout gaat dan is dat de schuld van de beun of iemand die niet vakbekwaam is. Nou geregeld kom ik zaken tegen in mijn werk die door vakbekwame installateurs aangelegd zijn. Zoek voor de grap maar eens op bouwblunders wat je daar af en toe voor tenenkrommende bouwsels tegen komt. En vergeet ook vooral niet die vakbekwame monteur die 's avond of in het weekend beunt. Niet te min denk ik dat er zeker iets voor te zeggen is dat er eisen gesteld worden aan mensen die met gasapperatuur werken. Maar ik hoop dat men niet weer doordraaft zodat het ook betaalbaar en haalbaar blijft voor de kleine bedrijven en zzp'er die wel vakwerk leveren en staan voor wat ze doen. Aan de andere kant als de "klant" ervoor kiest om weinig onderhoud te laten doen dan kun je nog zo vakbekwaam zijn als je wilt dan helpt het niks.

Arnold

5 juni 2019 om 17.35 uur

of je nu geschoold of ongeschoold bent maar de motivatie wel bezit, ben je een echte monteur. ik zie hier toch echt wel monteurs rond rijden van de grotere jongens die eerst eventjes voor ze beginnen ( 20 adressen af te werken) en totaal ongemotiveerd bij de coffeeshop binnen gaan... en dan ook nog met de bedrijfsauto voor de deur net of het de gewoonste zaak vd wereld is. naar mijn menig schort het aan de mentaliteit!! als je dit dan meld bij het desbetreffende bedrijf is het steenvastte antwoord: oké, dank je, en het gaat gewoon door.

Evert van Atten

5 juni 2019 om 11.35 uur

Koolmonoxide melder plaatsen met uitschakeling van gas apparaat !!!!!!!! of....... Weer een kostenverhogende taak ,opleiding - examen -ieder jaar bijscholing per monteur Jaarlijks certificeren door kiwa !! en die worden de baas !!! EN we gaan van het Gas af , wat willen ze nu allemaal onzinnig geklets, dus nog even 200 controleurs en de 3 grote ingenieursbureaus spekken, volgens mij moet het ook nog door de 1e Kamer . Lijkt mij beter dat iedere gasverbruiker verantwoordelijk en aansprakelijk is voor zijn installatie . dus actie Koolmonoxide melder plaatsen met uitschakeling van gas apparaat !!!!!!!!

Rene Opgelder

5 juni 2019 om 11.04 uur

"Terpstra: "Vanaf januari 2021 ben je als bedrijf in overtreding wanneer je niet over het vereiste certificaat beschikt en tóch werkzaamheden aan cv-ketels uitvoert. Consumenten kunnen op een website van de overheid vinden welke bedrijven gecertificeerd zijn. Zo scheiden we het kaf van het koren en weet de consument zeker dat hij met een vakbekwame cv-installateur te maken heeft."" Het bedrijf zou niet alleen in overtreding moeten zijn maar juist ook de eigenaar van de cv ketel. Ik pleit voor een verplichte 'APK' voor gastoestellen, net zoals in de autobranche. En natuurlijk onderhoud door gecertificeerde monteurs / bedrijven. Dat certificeren van monteurs zou ik aan de fabrikanten willen laten, die kunnen als geen ander controleren of er voor hun toestellen voldoende vakbekwaamheid is bij de betreffende monteur. Dus certificering monteur per merk en een basis diploma zoals gasonderhoudsmonteur Het is onmogelijk om - als monteur - voldoende kennis te hebben van ALLE merken en typen cv ketels, met alle specifieke in- en outs, toestel metingen, preventieve controles en herstellingen. De kosten zullen zo wel stijgen voor de eigenaren van de gastoestellen, de veiligheid echter ook, dat is tenslotte ons doel.

Kees de Groot

4 juni 2019 om 23.55 uur

Dit is een schijnveiligheid. Van de laatste 10 ongevallen met ketels, was een groot deel een (gerenommeerd) bedrijf de verantwoordelijke en niet Beun de Haas. Juist bij de grote bedrijven is 1 man gecertificeerd en tekend voor 10 andere (ongemotiveerde) monteurs af. Zelfs met goede (opgeleide) monteurs zijn ongelukken niet te voorkomen. Zeker niet zolang ketel fabrikanten er een potje van maken. Wij kunnen alle voorbeelden wel opnoemen terugroep/reparatie acties van: N*fit, Agp* en de Avant*. Wij zijn met onze handen gaan werken omdat we dat goed kunnen en begrijpen. Toch voel ik me ieder jaar weer meer een administratieve medewerker worden.

Michel Post

4 juni 2019 om 23.47 uur

Controle zou beter zijn dan certificering. Veel gecertificeerde monteurs maken namelijk ook fouten. Vaak uit slordigheid.

MichelZ

4 juni 2019 om 22.18 uur

Overheid bepaald en gemeentes mogen controleren. Als dat het zelfde gaat met de wiet verkoop, teelt en productie heb ik zo mijn bedenkingen.

Installatie freak...

4 juni 2019 om 21.49 uur

Het is goed dat men certificering door gaat voeren. Het zou veel meer moeten gebeuren. Geknutsel van niet vakbekwame mensen aan cv, gas, water, riool, warmtepomp en overige installaties moet eens de kop ingedrukt worden. Vakbekwame bedrijven en monteurs worden hierdoor weer beter gewaardeerd en het vak installatietechniek wordt weer naar een hoger level gebracht. Dit zal in de toekomst vele problemen voorkomen, net alleen de veiligheid van CV-ketels is dan weer gewaarborgd, maar denk ook aan; het voorkomen van legionella groei in waterinstallatie, gevaarlijke situatie door foutieve aanleg van gasleiding, slecht werkende (warmtepomp) installatie (hoge energiekosten, slecht comfort, geluidsoverlast) etc. etc. Net zoals in vele andere beroepen is het ook voor de installatiebranche noodzakelijk dat opgeleide mensen werken aan deze installatie. Beun de haas ( klusbedrijven ) zal eerst enkele jaren terug naar school moeten om diploma’s en certificaten te behalen voordat ze hun bedrijven mogen voort zetten of kunnen starten. Er moet weer kwaliteit geleverd gaan worden en ja consumenten zullen hier ook voor moeten gaan betalen. Prijzen en uurlonen zullen gaan stijgen, waardoor salarissen omhoog gaan en het vak wordt voor jongeren weer interessant. De jonge generatie die graag met hun handen werkt zullen gestimuleerd worden, zij kunnen straks net zoveel gaan verdienen of wellicht zelf meer dan mensen met een kantoorbaan. Ouders gaan hun kinderen stimuleren om ons mooie technisch vak te gaan leren, zodat hun kinderen gegarandeerd zijn van een mooie toekomst zonder financiële zorgen. Ik zeg 2 vliegen in 1 klap dus…..

Antoine

4 juni 2019 om 21.03 uur

Het zal niet veiliger worden door de certificering het zal net als in belgie geld klopperij zijn voor de staat en de bedrijven en monteurs die er in meegaan zullen worden gecontroleerd fout dus iemand die in orde wil zijn wordt gestraft. Ze moeten gewoon een onderhouds verplichting richting de consument gaan opzetten en elk huishouden steekproef gewijs gaan controleren of ze het onderhoud naleven wordt dat niet gedaan dan kan de consument gestraft worden wordt het wel gedaan dan is er ook gelijk bekend wie aan het toestel gewerkt heeft en kan die persoon op zijn vakbekwaamheid gecontroleerd worden zo haal je gelijk alle prutsers er tussen uit .

Arjan

4 juni 2019 om 19.26 uur

Ben juist bang dat er veel kleine bedrijven gaan stoppen met onderhoud aan CV toestellen. Certificeren kost bakken vol geld ieder jaar, en alle meetapparatuur zal jaarlijks gekalibreerd moeten worden, plus de administratieve rompslomp. Voor de vele eenmanszaken waar 2/3 van de installatiebedrijven uit bestaan, zal het niet lonen om daar voor te certificeren.

Henk Noordhoff

4 juni 2019 om 16.06 uur

Hoe gaat het dan met de cv ketels die op internet aan particulieren worden verkocht? Het wordt tijd dat we net als in Duitsland een schoorsteen veger krijgen die de controle gaat doen

Peter Meekel

4 juni 2019 om 11.43 uur

Beste mensen hoe gaat hier op toe worden gezien dat de particulier een gecertificeerd bedrijf in de hand neemt? En hoe worden bedrijven gecontroleerd op vakmanschap?

Bosch

4 juni 2019 om 10.52 uur

Dat zal maar zolang er geen verplichting is richting de consument om verplicht onderhoud/controle te laten uitvoeren zal er altijd een aantal co ongevallen overblijven.

Reageren