Verplicht waterzijdig inregelen subsidiëren?

Geplaatst op 09 november 2020 door Redactie

Mensen met een eigen woning die een nieuwe cv-ketel of (hybride) warmtepomp kopen, moeten bij de installatie ervan hun verwarmingssysteem laten afstellen. Met dit zogenoemde waterzijdig inregelen gaan hoge kosten gepaard, soms kost dit wel honderden euro’s. 

Naast deze inregelverplichting geldt dat woningbezitters na installatie van een nieuwe ketel of warmtepomp ook de temperatuur in huis per ruimte kunnen regelen. Door deze maatregelen kunnen zij energie besparen.
Vereniging Eigen Huis roept minister Ollongren van Binnenlandse Zaken op om huiseigenaren duidelijkheid te geven en hun  financieel tegemoet te komen. De vereniging wil dat huiseigenaren subsidie kunnen aanvragen voor deze energiebesparende maatregelen. De subsidie die er nu is, vervalt vanaf 31 december 2020.

90% van de huiseigenaren niet ingelicht

Het Rijk verplicht waterzijdig inregelen sinds 10 maart dit jaar, maar gaf daar geen ruchtbaarheid aan. Woningbezitters zijn onvoldoende ingelicht over deze verplichting, vindt Maud Weide, beleidsadviseur bij Vereniging Eigen Huis. “Pas na Kamervragen van de VVD in oktober bevestigde minister Ollongren dat woningbezitters hun verwarmingssysteem moeten inregelen.” De vereniging peilde diezelfde maand onder 3.000 leden of zij bij aanschaf van een nieuwe warmtebron door hun installateur op de hoogte zijn gebracht over deze verplichting. Weide: “Daaruit bleek dat die sinds afgelopen maand een nieuwe ketel of warmtepomp kocht, niet is ingelicht.”

Het is volgens de vereniging onduidelijk wat de inregelverplichting precies inhoudt en voor wie die geldt. Weide: “Geldt die bijvoorbeeld ook voor huiseigenaren met stadsverwarming of woningbezitters met luchtverwarming? En hoe weet ik of mijn installatie waterzijdig is ingeregeld? De minister moet snel met duidelijkheid komen.”

Bron: Vereniging Eigen Huis


Reacties

Michel Zandvliet

18 november 2020 om 23.40 uur

Waterzijdig inregelen is alle warmte afgifte systemen instellen op basis van de correctie volumestroom . Dit kan statisch of dynamisch geregeld worden uitgevoerd. Een thermostatisch regel-element begrenst de volumestroom bij externe warmtelast (zon instraling bv.). De radiatorkranen dienen dubbel instelbaar te zijn. Niet inregelen met voetventielen, dit zijn service afsluiters. Het verwarmingswater dient schoon te zijn, pas daarom een vuilfilter met magneet toe (magnetiet). Goed ingeregelde installaties besparen energie dus ook geld, comfort gaat omhoog en minder CO2 uitstoot. Greetz Michel Zandvliet

Maurice kooijmans

13 november 2020 om 13.23 uur

J. Oerlemans heeft gewoon gelijk. Ik wens iedereen succes met het inregelen van de installatie in Rotterdam zuid. Het lijkt me ook logisch dat een bewoner zelf bepaald wat er aan zijn installatie gebeurd. En de juiste radiatorkraan kiezen is bij 98% van de mensen gewoon de goedkoopste die open en dicht kan Van waterzijdig inregelen is nog nooit iemand wijs geworden . Heel mooi dat het kan maar kost handen met geld gezien de kwaliteit van onze materialen want het gaat allemaal snel kapot

J.M. van Suylekom

12 november 2020 om 17.47 uur

Als ik het goed begrijp dient per ruimte/kamer bepaald te worden wat de(gemiddelde) warmtebehoefte is (per tijdseenheid), bij een gegeven delta T, meestal 20grad. C. volgt hieruit een bepaald debiet voor een radiator om dit debiet constant te houden dient ten alle tijd het drukverschil constant te zijn over de doorstroomopening. Ventielen die dit kunnen bestaan bijv. compacte verschildrukregelaars van bijv. Danfoss e.a. Echter gezien de kosten van deze ventielen (ca. €80) vraag ik mij af waarom een thermostaatkraan niet zou voldoen. Uiteindelijk gaat het erom, dat in een woning ( bijvb.rijtjeshuis) de kamertemperatuur naar wens van de bewoners is. Wellicht dat iemand hier zijn visie op wil geven. De besparing in aardgas wordt eerder bereikt door de thermostaat lager te zetten dan de juiste waterbalans te handhaven waarbij dure verschildruk/flowregelaars onontbeerlijk zijn.

Schouten

11 november 2020 om 11.45 uur

Ruim een jaar aan de klimaat tafel dan komen ze met een warmtepomp. Was 2jaar geleden begonnen woningen subside (goede regeling) Isoleren en daarbij de woning waterzijdig inregelen De hr ketels van nu moduleren terug op de pomp als gevolg dat het niet warm wordt beneden.

J. Vallen

11 november 2020 om 11.23 uur

Evenals Gerard Zell woon ik in een appartementsgebouw met stadsverwarming (SV) en vraag me af of waterzijdig inregelen met SV (financieel en energetisch) rendabel is. Het antwoord is nodig om alle medebewoners te kunnen voorlichten en overhalen tot een gezamenlijke opdracht waardoor het inregelen per woning goedkoper en dus voor meer bewoners haalbaarder wordt.

Gezinus Venema

10 november 2020 om 19.46 uur

Als je een advies geeft over het vervangen van de cv ketel en daarna advies over het inregelen van de cv installatie. Wordt er gelijk gevraagd wat zijn de kosten. De meeste huishouden hebben geen cent over voor een goed werkende cv installatie die op een goede en juiste manier is ingeregeld. Bij de huidige HR ketels is inregelen juist een must. Inregelen met voetventielen is geen inregelen, je zult de juiste radiatorkraan moeten toepassen. De juiste drukverschil is van groot belang !!!Ja dat kost geld en dat is het grootste probleem. De meeste mensen kopen liever een ketel van het internet of wordt hij vervangen door een handige buurman. De installateur moet aan alle regels voldoen maar de consument heeft geen enkele verplichting vanuit de wet. Laat de overheid nu eerst eens zorgen dat daar regels voor worden op gesteld. Met de nieuw CO regeling heeft de consument nog steeds een keuze . IK LAAT HET UITVOEREN DOOR DESKUNDIGEN OF DE BUURMAN. In België en Duistland zijn daar duidelijke regels voor. Wij zijn toch een Europa !!!! Ik ben persoonlijk helemaal voor een APK woonhuizen.

Gerard zell

10 november 2020 om 19.41 uur

Hoe kan ik zelf bij stadsverwarming de radiators knijpen Of inregelen ?

Hans Vlottes(Oud medewerker Wolter en Dros Amersfoort)

10 november 2020 om 18.29 uur

tot de jaren 70 was het uitrekenen van waterzijdig inregelen heel normaal en werd nauwkeurig uitgerekend! Maar werd volledig daarna vergeten. Er werd alleen nog gekeken naar snelheden in de leidingen, om teveel geluid te voorkomen. Aan voorinstellingen van de radiatorkraan werd niets meer gedaan, Tot zover, groet

R.J. Vooijs

10 november 2020 om 17.50 uur

Het waterzijdig in balans brengen van de installatie zowel eenvoudige als gecompliceerde installaties gaat gepaard met met eenvoudige ingrepen. Men moet wel over de juiste gemonteerde appendages beschikken, en over de juiste documenten van de gemonteerde appendages. Het zomaar draaien aan afsluiters heeft totaal geen zin. De gemonteerde appendages dienen over een karakteristiek te beschikken. Daarnaast worden de vloerverwarming installaties helaas op basis van een thermostatisch ventiel ingesteld , terwijl dat via het retour geplaatste voetventiel dient te geschieden. Sorry veel onkunde helaas aanwezig in de markt vooral in de DHZ sfeer ( BEUNHAZEN via internet ) Een goed gebalanceerde vloerverwarming systeem - verdeler kan "" Zonder "een Thermostatisch ventiel beter functioneren (minder weerstand in de primaire flow) Helaas, als ik vraag wat heeft U nu gedaan aan de service monteur Voetventiel volledig open, Het ingestelde voetventiel in het primaire circuit bepaald het evenwicht in de LTV installatie " heb ingeregeld "doen we altijd zo, we zetten de thermostaat knop op 5. Inregeling verlaagt de gemiddelde temperatuur ( en het energie gebruik ) in het hele gebouw, hetgeen een aanzienlijke energiebesparing oplevert. Een graad verhoging boven de 20 gr C RT verhoogt de energiekosten met 5–8%. Dus ook het rijtjes huis dient ingeregeld te worden. Wat zien we bij appartementen : beneden de ramen open bovenste verdieping gordijnen dicht niet, voor de zon maar voor de kou geen warme radiator hoor je dan zeggen door de bewoners. Water zoekt de weg van de minste weerstand. Dus aan de slag. ik heb een handboek digitaal beschikbaar info@fwsystems.nl

pim

10 november 2020 om 17.29 uur

Het is een vreemd verhaal. De vereniging Eigen Huis komt met een eis die voor een ieder vreemd is. Als die eis echt is en van uit Europa komt, dan neem ik aan dat Europa het idee heeft dat de verwarmingsinstallateur een opleiding heeft voltooid met een erkenning. Verder zal Europa dieper ingegaan zijn op het waterzijdig inregelen, er kan veel ingeregeld worden in de installatie, maar dan moet je wel de transmissie- en leidingberekening kunnen uitvoeren. waardoor de natte vinger en ezelsbruggetjes niet voldoende zijn. Ook een thermostaatkraan is geen inregelen en met een CO-diploma weet je alleen of de ketel aangestoken mag worden. Ik wacht op de verklaring van Techniek Nederland.

Bert van Herwaarden

10 november 2020 om 16.06 uur

Door wie wordt u betaald hr. Oerlemans ? Volgers hebben we nu genoeg in Nederland door een fundament van angst. Wees een held en begin met een serieuze besparing door waterzijdig inregelen, omdat balans zich altijd uitbetaald.

A.Fischer

10 november 2020 om 14.43 uur

Als ik Eneco vraag om te komen om waterzijdig inregelen te doen, dan sturen ze de onderhoudsmonteur die vervolgens aan mijn CV ketel gaat sleutelen. De branche zelf heeft de kennis en opleiding nog niet om dit uit te voeren. Kans dus voor ondernemers!

Jager

10 november 2020 om 14.42 uur

Geachte heer Oerlemans, Waarom is waterzijdig inregelen in een rijtjeshuis niet nodig?

P.Volkman

10 november 2020 om 14.35 uur

J. Oerlemans heeft e.e.a. niet begrepen (denk ik)

Reageren