Nederlander wil liever niet werken in techniekbranche

Geplaatst op 26 januari 2021 door Redactie

Hoewel Nederlanders de kansen kennen van het technische vakgebied, laten ze werken in de technische branche liever aan een ander over. Zo geeft 49 procent aan dat een baan in de techniek niet bij hem/haar past, tegenover slechts 30 procent die zichzelf wel in de techniek ziet werken. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 1500 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Techniekopleiding.nl. Dat techniek een cruciaal vakgebied is, ziet Nederland overduidelijk in. 85 procent geeft aan dat zonder technici het Nederlandse bedrijfsleven niet zou draaien.

Baan in de techniek, waarom niet?

Er zijn verschillende oorzaken waardoor men zichzelf niet in de techniek ziet werken. Zo heeft 20 procent de indruk dat een baan in de techniek lichamelijk te zwaar voor hen is en denkt 16 procent dat technici weinig verdienen. Ook heerst het beeld dat je voor technische beroepen handig moet zijn, wat mensen kan weerhouden om de stap naar de techniek te zetten. Uit het onderzoek blijkt dat ruim vier op de tien Nederlanders graag handig genoeg zou willen zijn voor een technisch beroep, tegenover 22 procent die deze behoefte niet heeft.

John Huizing, directeur van Techniekopleiding.nl: “Het is opvallend dat veel Nederlanders zichzelf niet in de techniek zien werken, ondanks dat zij wel inzien dat het een mooi en kansrijk vakgebied is. Bovendien zet techniek de motor van de Nederlandse economie in een hogere versnelling. We kampen al jaren met een tekort aan technici; wat te verklaren is door een gebrek aan nieuwe aanwas. Er is enorm veel vraag naar veel en goed opgeleide technische vakmensen. Hiervoor is het enthousiasmeren van starters, zij-instromers en technici essentieel. Het is van belang dat mensen inzien hoeveel verschillende kanten je op kunt binnen de techniek. Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat er voor 9 op de 10 mensen een passende baan in de techniek te vinden is. Wij hebben met ons platform Techniekopleiding.nl een plek gecreëerd waar mensen met allerlei beroepsachtergronden gericht advies over loopbaanperspectief snel en overzichtelijk gepresenteerd krijgen.”

Positief beeld van techniek

Nederlanders hebben positieve associaties met techniek. De meest voorkomende associaties zijn ‘IT’ (32%), ‘uitdagend’ (31%) en op een gedeelde derde plaats staan ‘essentieel’ en ‘creatief’ (29%). Opvallend is dat vrouwen vaker de associatie ‘moeilijk’ hebben dan mannen, respectievelijk 26 en 11 procent. Mannen associëren techniek juist veel vaker met ‘interessant’ (31%) en ‘afwisselend’ (29%), tegenover slechts 17 en 18 procent van de vrouwen.

Het technisch vakgebied in beeld

Op het platform Techniekopleiding.nl worden kansrijke technische vakgebieden in de spotlight gezet. Je vindt er praktische informatie over technische beroepen, inspirerende praktijkverhalen en hulp en ondersteuning bij opleidings- en ontwikkelvraagstukken in de techniek.

Bron: Techniekopleiding.nl


Reacties

J versluis

27 januari 2021 om 19.16 uur

Het begint inderdaad al op basis school daar zou handenarbeid weer moeten worden ingevoerd desnoods met gastdocentschap uit bedrijfsleven en dan aan de hele klas zonder uitzondering van jongens en meisjes En er is een omslag geweest enige jaren terug dat er werd neergekeken op techniekonderwijs dit beeld moet ook veranderen en dan nog zoals benoemd het salaris wat de managers noemen marktwerking als het hun zelf betreft ook toepassen op technische dus omhoog Want als je bij wil blijven in de techniek moet je blijven leren techniek gaat snel

Geert

27 januari 2021 om 09.29 uur

Eigen schuld, dikke bult. Ik ben inmiddels meer dan 40 jaar loodgieter / installateur, uiteindelijk voor mezelf begonnen en dat gaat goed; ik heb twee zoons en die heb ik altijd geadviseerd niet te gaan doen wat ik doe, om de doodsimpele reden dat je als loodgieter het zout in de pap nog niet verdiend. En nu nog zie je advertenties voor loodgieters staan met "salariƫring volgens cao; dan verdien je ook geen personeel! Ik liep dertig jaar geleden al te schreeuwen dat er eens wat meer betaald moest worden, omdat vrienden met ander werk aardig meer salaris kregen. Nu kunnen de installatiebedrijven geen mensen meer krijgen, en is Leiden in last. Zoals gezegd: eigen schuld dikke bult. Waarom moet de baas in een Mercedes van meer dan een ton rijden en het personeel in een Opel Astra waar de spatborden nog net niet afvallen van ellende? Je verdiend het samen! De baas mag rustig wat meer verdienen dan zijn personeel, die stopt zijn geld erin en steek zijn nek uit, en loopt de risico's, maar het verschil in beloning kan ook wel wat minder. Zoals jullie merken zit het mij heel hoog; jaren van opgekropte woede, en ik hoop dat installatiebedrijven nu het deksel eens op de neus krijgen, en dat ze hun monteurs meer moeten betalen dan dat ze zelf verdienen.

pim

26 januari 2021 om 19.29 uur

Ik denk dat het onderzoek uitgebreider is dan dat de kop doet vermoeden. Al lezende geloof ik niet niet dat de onderzoekers enige positieve ader in het bloed hebben betreffende techniek. Kijk nu eens alle dagen bij de ingang van de bouwmarkt. Dat is de branche die nog redelijk draait in de coronatijd. Is dat omdat al die mensen zwartklussen, of omdat met een beetje techniek je woning verfraait kan worden? Is dat uit vrijetijd spandering of toch de trek naar techniek? Techniek opleiden heeft een grote handicap. Je studeert er niet voor, je moet er voor leren, oefenen en dat duurt jaren. Als een eerstejaars leerling komt werken moet hij het minimum uurloon hebben. Een student in een vak studerend tot werkeloosheid heeft een veel vrijer bestaan en kan daar jaren langer over doen. Een eerstejaars leerling moet al heel snel in de productie, ondanks dat hij alleen kost, dus een onkost is, Daar moet ook nog BTW over berekend worden. Als er ergens een Kamerlid of spreker komt, is er geen BTW, misschien een vergoeding, Kinderen zien nu in hun wijk geen ambachten meer. die zijn verhuist naar de "industriewijken" De smid, lasser of automonteur werken ver uit de bebouwde woonwijken. Hoe kan een kind enig idee krijgen van wat maken is? Nu kan hij allen nog kapotmaken zonder een idee van repareren. Laatst zag ik een jongetje uit de stad in een melkstal. Hij was zichtbaar verrast en vroeg na lange tijd, "Doen ze het niet in een pak?"

J versluis

26 januari 2021 om 17.45 uur

Het begint inderdaad al op basis school daar zou handenarbeid weer moeten worden ingevoerd desnoods met gastdocentschap uit bedrijfsleven en dan aan de hele klas zonder uitzondering van jongens en meisjes En er is een omslag geweest enige jaren terug dat er werd neergekeken op techniekonderwijs dit beeld moet ook veranderen en dan nog zoals benoemd het salaris wat de managers noemen marktwerking als het hun zelf betreft ook toepassen op technische dus omhoog Want als je bij wil blijven in de techniek moet je blijven leren techniek gaat snel

Martin Peters TISME.NL

26 januari 2021 om 17.05 uur

Ik kan de stelling "Nederlander wil liever niet werken in techniekbranche" totaal niet voorstellen. Techniek is toch het mooiste wat er is ! Ik ben modaal binnen, ik hoef voor het geld niet meer te werken maar zit nog tot over de oren in het werk, Goede technische mensen is inderdaad bijna niet aan te komen. Maar jongens/ meiden je weet niet wat je mist techniek houd je jong is mooi, is leuk is intelligentie en veel gevraagd, je hebt gewoon een goed betaalde baan en zekerheid voor de toekomst, pak een middel baar niveau de rest leer je wel bij het bedrijf en van die hoof afgestuurde lui heb je toch niets. willen veel verdienen en niks doen. Handje laten wapperen en voor oplossingen zorgen die moeten we hebben in de maatschappij. Zo even gereageerd :)

Wolter

26 januari 2021 om 15.52 uur

De oorzaak zit in het onderwijs. Al op de lagere school leren jongeren niet meer rekenen. Geen of onvoldoende natuurwetenschappen. Waanzinnig tekort aan kennis bij de onderwijzers, die zich abusievelijk leraren zijn gaan noemen. Dus allereerst aandacht voor de pedagogische academies, die weer onderwijzers moeten "kweken". Dan veel aandacht voor het beta deel van de lessen op de basisschool. Verder ontbreekt het in Nederland al heel lang aan een behoorlijk leersysteem voor de techniek, zoals dat in Duitsland wel bestaat en heel sterk is ingeburgerd. Nederlanders worden nu opgeleid tot Alpha's, het ontbreekt in de samenleving op alle niveau's aan Beta kennis. Kijk ook maar eens aan de kwaliteit van onze bewindslieden, onze kamerleden , en vooral het totale gebrek aan kennis bij de ambtelijke staf op de ministeries. Rutte kan exponentiele groei niet uitleggen, ik heb het Merkel in 5 minuten zien doen!

Jan

26 januari 2021 om 13.50 uur

"A Jorritsma, wellicht heeft zij nu een oplossing voor haar misbeleid. " Annemarie Jorritsma heeft zich altijd ingespannen voor techniek en heeft ook altijd gepushed dat meisjes in aanraking komen met techniek. Ik denk eerder dat je eens moet gaan kijken naar het basis onderwijs. Teveel vrouwen en geen mannen voor de klas. Als kinderen eens iets technisch doen dan snapt de juf er geen zak van een heeft ook geen interesse. Doe je iets creatiefs dan is het wel wauw. Mijn kinderen en klein kinderen sloopten boormachine en harde schijven maar het bijzondere van een planetaire overbrenging en de werking ervan daar liepen de juffrouwen nooit erg warm voor. Wat betreft het onderzoek dat "Nederlanders zich niet in een technisch beroep zien werken" is dat het dan ook niet zo raar. Het wordt van jongs af aan ook niet echt aangemoedigd. Wel mode, art, sales, ICT en management. Als er een probleem is dan moet je niet de symptomen bestrijden maar de oorzak van het probleem verhelpen.

Sidney

26 januari 2021 om 13.50 uur

ik denk dat het probleem (niet oplosbaar geen uitdaging dus) vooral met salaris te maken heeft. mensen die met hun handen werken worden al heeeeeeel lang ondergewaardeerd, kantoor figuren die krijgen het salaris er is dus niet voldoende over voor de persoon(en) die het werk moet(en) doen. dit gaat zich wreken. mij is 35 jaar verteld dat onze tijd komt, wanneer dan ???? "techniek is de bom"

J.v.d.

26 januari 2021 om 13.15 uur

Eevn vragen aan VVD,er A Jorritsma, wellicht heeft zij nu een oplossing voor haar misbeleid.

Japie Techniek

26 januari 2021 om 13.13 uur

Nu niet lopen zeuren, is 20 jaar geleden al voorspeld, toen was de slogan: 'onderneem het maar'. Naar school was opeens niet meer nodig. Dus nu niet lopen zeuren.

Reageren