Nieuwsplatform voor de installatiebranche

Terug naar overzicht
IT20220912 Erwin 703
Column
1 juli 2025

Zet de oudere medewerker in zijn kracht

Er bestaan veel vooroordelen over werknemers van 60 jaar en ouder. Dat ze vaak ziek zouden zijn, traag zouden werken en niet meer mee zouden kunnen komen met de digitalisering. Ook zouden ze minder gemotiveerd zijn en staan te popelen om met pensioen te gaan. Op basis van zoveel clichés, kan ik mij voorstellen dat bedrijven oudere werknemers vooral zien als een last en niet als een zegen. Terwijl ze dat wel eigenlijk wel zijn….

Vooroordelen over ouderen - en over oudere werknemers - zijn (bijna)altijd negatief. Aan de ene kant is dat logisch: met het klimmen der jaren dalen nu eenmaal de meest in het oog springende productieve eigenschappen van mensen, met alle gevolgen van dien. Wat we echter steevast vergeten, zijn kwaliteiten zoals ervaring, vakkennis en sociale omgang, alsook loyaliteit en arbeidsethos. Oudere werknemers hebben in de regel daar een surplus van. Toch hoor je de gemiddelde HR-adviseur daar (bijna)nooit over, die denkt eerder: hoelang zitten we nog met hem of haar?

Waar de bal is…

Hoe dat komt? Omdat we geneigd zijn om eigenschappen als tempo, kracht, flexibiliteit en innovatievermogen als de enige pijlers tot succes te zien. Verlies je deze kenmerken, dan verlies je je waarde voor een bedrijf. Dat deze conclusie verre van terecht is, leert ons de (top)sport. Juist als het uitsluitend gaat om prestaties en winnen, is de inbreng van oudere spelers vaak cruciaal. In tegenstelling tot hun jongere collega’s, die steeds naar de bal toe moeten, staan oudere voetballers bijna altijd op de plek waar de bal komt. En daar weten ze hoe ze het spel kunnen vertragen of juist versnellen, afhankelijk van wat de wedstrijd nodig heeft. Dit alles maakt oudere spelers onderscheidend, maar ook waardevol.

Identiek

Bij ‘onze’ ouderen in de installatiebranche werkt ‘t identiek. Zolang je hen in hun kwaliteit zet en een beroep doet op bijvoorbeeld hun vakmanschap, of docentschap of loyaliteit, bloeien ze op en zijn ze goud waard. Daarom pleit ik voor een herwaardering van de oudere medewerker. Geef hen aandacht, geef hen erkenning en geef ze een positie waarin ze nog jaren kunnen excelleren. En wees dan niet verrast als ze na hun 67e een gesprek willen over of ze nog langer bij u kunnen doorwerken.

Hart raken

Daarbij realiseer ik mij dat bovenstaande oproep ook een manier is om het schrijnend tekort aan nieuwe instroom te compenseren. Want ondanks alle pogingen daartoe, is de animo van de jeugd voor een toekomst in de installatiebranche, weinig spectaculair. Laten we dus beter inspelen op wat hen werkelijk bezighoudt en raakt: het gereedschap waar ze straks mee werken, de ‘bus’ waar ze dagelijks mee op stap gaan, de (duurzame)projecten waar ze later trots op zijn en de vrijheid waar ze van kunnen genieten, elke dag opnieuw. Onze branche heeft de toekomst, zeker weten, maar laten we dan onze ouderen in hun kracht zetten en de jeugd in hun hart raken!

Ook interessant