Als techneut moet je je ook in andere skills ontwikkelen
Dat in onze branche vaak ‘de techneut’ op de stoel van de directeur zit, zal ongetwijfeld logisch zijn, maar is het ook verstandig? Vraagt modern leiderschap tegenwoordig niet ook om andere ‘skills’? Als de tijden veranderen, dan veranderen de eisen die we stellen aan een manager of leidinggevende, ook. Zelfs in onze traditionele, technische wereld.
“De toekomst vraagt om andere vaardigheden”. Op menig congres of bijeenkomst hoor ik deze - of een vergelijkbare - uitspraak regelmatig voorbij komen. Als ik dan luister naar de argumenten van de sprekers, dan klinken deze best wel aannemelijk en plausibel: de tijden veranderen, de business verandert, en last but not least: de medewerkers veranderen. En dus moet je je als leidinggevende aanpassen. Vroeger volstond het als je op de werkvloer kon uitleggen en voordoen hoe je een installatie ontwerpt, realiseert en/of verbetert. Tegenwoordig red je het daarmee niet meer. Het zijn vooral softe skills, waar het werk nu een beroep op doet, zoals communicatie, probleemoplossend vermogen, samenwerking en empathie. Daarnaast moet je als manager nu ook verstand hebben van juridische terminologie, van wettelijke procedures en van complexe IT-systemen, want de digitalisering en automatisering van een bedrijf bepalen in toenemende mate het succes van diezelfde onderneming.
Trackrecord
Op basis van bovenstaande zou je wellicht verwachten dat managers en directeuren van installatiebedrijven tegenwoordig “algemeen” geschoold zijn. Niets is minder waar, de meeste bestuurders die ik ken, hebben ook anno 2025 een technische opleiding genoten en zijn bovenmatig geïnteresseerd in de techniek van een installatie. Is dat kwalijk? Nee, omdat de business vooral om techniek draait, moet dat dus de basis zijn. Tegelijkertijd moeten we ons als branche wel realiseren dat de tijd waarin we overeenkomsten op een bierviltje zetten - en deals maakten, alleen op basis van goed vertrouwen - definitief voorbij is. Zoals we ons ook moeten realiseren dat het nu weinig verstandig is om mensen naar leidinggevende posities door te laten stromen, louter op basis van hun anciënniteit of op basis van hun trackrecord vanuit een - andere - specifieke functie. Ik heb op deze plek al eens vaker gezegd: je beste verkoper is niet perse je beste Salesmanager, laat staan je beste bestuurder. En …dat wordt-ie ook niet als hij - of zij - het bedrijf 20 jaar of langer trouw blijft!
De ideale baas
Hoe ziet de ideale ‘baas’ in onze branche er dan wel uit? Volgens mij is dat iemand met zowel kennis en expertise van de techniek, als interesse en talent voor people management. Als je niet minstens zo geïnteresseerd - en getalenteerd - bent voor de softe skills als voor de harde skills, krijg je het als directeur of bestuurder vroeg of laat moeilijk. Dat is nu eenmaal inherent aan ontwikkeling en verandering. Of je het nou leuk vindt of niet… .